
 

 

 



2 

 

 

 

 

 

  

 
Realizaciju ovog projekta finansijski je podržala organizacija Civil Rights Defenders.  

 
Izneti stavovi u ovom Izveštaju pripadaju isključivo autorima   

i ne moraju predstavljati zvaničan stav Civil Rights Defenders-a. 

 
 
 

                                                 
              

Realizaciju ovog projekta finansijski je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. 
 

Izneti stavovi u ovom Izveštaju pripadaju isključivo autorima  
i ne moraju predstavljati zvaničan stav Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. 

 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.civilrightsdefenders.org/


3 

 

SADRŽAJ 

 

 

A. UVOD – MEDIJSKA SCENA SRBIJE U PRVA ČETIRI MESECA 2014. ............................................. 4 

 

B. MEDIJSKA SCENA SRBIJE U MAJU 2014. ............................................................................................. 9 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 9 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA .......................................................... 13 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 14 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................ 15 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 15 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 17 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 22 

 

VI PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 23 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 24 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 

 

A. UVOD – MEDIJSKA SCENA SRBIJE U PRVA ČETIRI MESECA 2014. 

Opšta ocena stanja medijskih sloboda i najvažniji događaji za medijski sektor u periodu 

od januara do aprila 2014. godine  

 

Opšti je utisak da se nivo ostvarenosti medijskih sloboda značajno smanjio u prva četiri meseca 

ove godine. Od ranije prisutan problem auto-cenzure sve više je uočljiv, dok se sporadično 

beleže i slučajevi ogoljenih pritisaka na medije i redakcije. Napadi na novinare nisu prestali i čak 

su intenzivirani, medijski zakoni još uvek nisu usvojeni, privatizacija medija čeka usvajanje 

zakona, digitalizacija televizije nije još uvek u završnoj fazi, dok je medijsko tržište i dalje u 

stagnaciji. 

 

Iako je bilo naznaka da će medijski zakoni biti usvojeni pre EU skrininga u maju, to se nije 

dogodilo. Vanredni parlamentarni izbori koji su održani u martu 2014. godine ponovo su na 

neodređeno vreme odložili ovaj proces. Na konstitutivnoj sednici Narodne skupštine koja je 

održana 27. aprila, tada mandatar a sada premijer Aleksandar Vučić u ekspozeu nove Vlade 

naveo je da će medijski zakoni biti usvojeni do leta. U periodu na koji se ovaj Uvod odnosi još 

uvek se ne nazire konkretan datum, a po poslednjim dostupnim informacijama, nacrti medijskih 

zakona se još uvek usklađuju sa nadležnim direktoratima Evropske komisije.  

 

Početkom februara 2014. godine zabeleženi su slučajevi uklanjanja video sadržaja sa YouTube-a 

koji su na satiričan način prikazivali akciju spasavanja ljudi iz snežne vejavice u blizini sela 

Feketić, u kojoj je učestvovao i tadašnji prvi potpredsednik republičke Vlade Aleksandar Vučić. 

Sporni snimci su kao podlogu koristili izveštaj Radio televizije Srbije (RTS) o akciji spasavanja, 

uz prelepljeni tekst koji je akciju ispratio na satiričan način. Snimci su jako brzo uklanjani, i to na 

osnovu masovnih (višestrukih) notifikacija o navodnoj povredi autorskog prava na osnovu 

pravila YouTube-a. Kao podnosilac notifikacije u većini slučajeva se javljala privatna firma iz 

Austrije - KVZ Music, koja ima predstavništvo i u Srbiji, i koja se, na osnovu podataka sa njihove 

Internet prezentacije, bavi svetskom digitalnom distribucijom muzike, muzičkih spotova i 

melodija, kao i podrškom klijentima (diskografske kuće i izvođači). U vezi sa uklanjanjem ovih 

video snimaka, putem društvene mreže Twitter oglasio se i tadašnji funkcioner gradskog odbora 

Srpske napredne stranke, koji je na pitanje drugog korisnika ove društvene mreže o tome kako 

tako brzo uspevaju da uklone snimke na kojima je Vučić (tadašnji prvi potpredsednik vlade), 

odgovorio: „Um caruje a i masa ljudi dobro dođe”. To je pobudilo sumnju da iza uklanjanja 

snimaka stoji organizovana akcija vladajuće stranke. Takođe, u ovom slučaju nije do kraja 

rasvetljena ni uloga RTS-a, čiji je izveštaj kao podlogu koristio autor satiričnog snimka, a u čije je 

ime KVZ navodno delovao kao ovlašćeni agent. Povodom ovog slučaja, SHARE Defense, deo 

SHARE fondacije koji se bavi zaštitom prava građana na elektronskim komunikacionim 



5 

 

mrežama, zahtevao je od RTS-a da razjasni svoju ulogu u uklanjanju satiričnih snimaka, kao i da 

objasni odnos koji ima sa privatnom austrijskom kompanijom. Odgovor koji je RTS uputio nije 

odgonetnuo da li je RTS tražio od KVZ-a da ukloni sporni snimak ili je KVZ delovao na svoju 

ruku1. Novinarska i medijska udruženja osudila su uklanjanje satiričnih snimaka, a SHARE 

Defense je podneo i krivičnu prijavu za krivično delo iz člana 149. Krivičnog zakonika – 

sprečavanje štampanja i rasturanja štampanih stvari i emitovanje programa. Do danas nije 

poznato kakav je ishod ove krivične prijave, odnosno da li su sprovedene bilo kakve radnje i da li 

će tužilac odlučiti da podigne optužni akt protiv odgovornih u KVZ-u. Ono što je posebno 

značajno za ovaj slučaj jeste to da je mehanizam čija je namena zaštita autorskih prava 

iskorišćen za uklanjanje satiričnih sadržaja, iako je važećim Zakonom o autorskom i srodnim 

pravima prerada objavljenog autorskog dela, ako se radi o parodiji ili karikaturi i ako to ne 

stvara zabunu ili ne može dovesti do stvaranja zabune u pogledu izvora dela, dozvoljena i 

slobodna. Indikativno je i da u istom periodu brojni drugi komercijalni sadržaji (poput domaćih 

serija rađenih u produkciji RTS-a) nisu uklanjani sa Interneta po osnovu povrede autorskog 

prava, a da je to urađeno sa parodiranim izveštajem javnog servisa o akciji spasavanja ljudi iz 

snežne vejavice u kojoj je učestvovao tadašnji potpredsednik vlade. 

 

Takođe u vezi sa aferom „Feketić”, novinarka Tanjuga Jasminka Kocijan tvrdila je da je žrtva 

mobinga zbog toga što je na svom Facebook profilu napisala da ima saznanja da ekipe Crvenog 

krsta navodno nisu mogle da priđu zavejanim vozilima dok se nije završilo snimanje akcije 

spasavanja u kojoj je učestvovao tadašnji potpredsednik vlade. Po tvrdnjama Jasminke Kocijan, 

nakon te objave na njenom Facebook profilu uskraćeno joj je pravo na odmor i premeštena je na 

drugu radnu poziciju. Crveni krst demantovao je navode o tome da su njihove ekipe navodno 

morale da čekaju sa svojom akcijom spasavanja dok se prethodno ne završi snimanje akcije u 

kojoj je učestvovao potpredsednik vlade. O tome da li su pokrenuti postupci u vezi sa tvrdnjama 

Jasminke Kocijan o mobingu, koje je ona najavljivala, za sada ne postoji informacija. 

 

U aprilu je formalno (neuspešno) okončan i ponovljeni javni konkurs za dodelu dozvole za 

emitovanje TV programa na teritoriji Republike Srbije. Savet Republičke radiodifuzne agencije 

(RRA) je najpre u martu odlučio da nijednom kandidatu ne dodeli dozvolu, a potom je u aprilu 

odbio prigovore kandidata na takvu svoju odluku. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija 

(ANEM) je u nekoliko navrata ukazivala na formalne i materijalne nedostatke konkursa i tvrdila 

da je uporno insistiranje na raspisivanju konkursa pozivanjem na član 49.  Zakona o radiodifuziji 

dovelo do toga da se ugrozi i uspori proces digitalizacije, dok je drugo raspisivanje konkursa, 

posle pronalaženja kompromisa u pogledu korišćenja frekvencija za digitalizaciju, dovelo u 

sumnju podobnost preostalih frekvencija da budućem emiteru obezbede puno nacionalno 

pokrivanje. Pored toga, isti kandidati prijavili su se na oba konkursa i oba puta je utvrđeno da 

                                                           
1 Više o tome na: http://www.shareconference.net/sh/defense/vase-pravo-da-vam-uklonimo-snimak  

http://www.shareconference.net/sh/defense/vase-pravo-da-vam-uklonimo-snimak


6 

 

nisu ispunili uslove koje predviđa Zakon o radiodifuziji, odnosno nijedan od kandidata nije dobio 

potrebnu većinu glasova članova Saveta RRA. Neposredno pred donošenje odluke po 

prigovorima, RRA je bila izložena velikom pritisku jednog od kandidata koji je putem svog 

kablovskog kanala i drugih medija, u toku trajanja postupka po prigovorima, vodio otvorenu 

kampanju s ciljem da nezavisnog regulatora prinudi da promeni odluku i dodeli dozvolu. RRA 

ovakvom pritisku nije podlegla i ostala je dosledna svojoj odluci. 

 

U aprilu 2014. godine Ustavni sud Republike Srbije doneo je odluku po inicijativi ANEM-a za 

ispitivanje ustavnosti odredaba Zakona o kinematografiji, kojom je utvrdio da osporene odredbe 

nisu u saglasnosti sa Ustavom. Podsetićemo da je ANEM 30. maja 2012. godine Ustavnom sudu 

podneo Inicijativu za ocenu ustavnosti odredaba člana 19. stav 1 tačke 3. i 4. Zakona o 

kinematografiji kojima se utvrđuje da se sredstva za razvoj kinematografije obezbeđuju, između 

ostalog, i izdvajanjem dela sredstava koje RRA (20%) i Republička agencija za elektronske 

komunikacije RATEL (10%) ostvaruju prikupljanjem naknada od emitera i telekomunikacionih 

operatora. ANEM je smatrao da primena tih odredaba, kojima je nаrušen sistеm finаnsirаnja 

rеgulаtоrnih tеlа zа rаdiоdifuziјu i za elektronske komunikacije, može imati loše posledice kako 

na funkcionisanje medija tako i na nezavisnost rеgulаtоrnih tеlа, a time i na funkcionisanje 

sektora radiodifuzije i elektronskih komunikacija u Srbiji. U inicijativi ANEM je izložio 

argumente zbog kojih smatra da su sporne odredbe u direktnoj suprotnosti s Ustavom, važećim 

propisima iz oblasti radiodifuzije i Medijskom strategijom, kao i relevantnom evropskom 

regulativom, i predložio da Ustavni sud utvrdi da sporne odredbe Zakona o kinematografiji nisu 

u saglasnosti sa Ustavom. ANEM se u inicijativi, između ostalog, pozvao na važeći međunarodni 

standard lјudskih i manjinskih prava u оblаsti zаštitе slоbоdе izrаžаvаnjа definisan Prеpоrukоm 

Komiteta ministara Sаvеtа Еvrоpе br. 23 iz 2000. godine о nеzаvisnоsti i funkciјаmа 

rеgulаtоrnih tеlа zа sеktоr rаdiоdifuziје. Shodno navedenoj Preporuci, finаnsirаnjе prеdstаvlја 

klјučni еlеmеnt nеzаvisnоsti rеgulаtоrnih tеlа i trеbа dа budе urеđеnо zаkоnоm u sklаdu sа 

јаsnо dеfinisаnim plаnоm. Ista Prеpоruka dalje predviđa da јаvnе vlаsti nеće kоristiti svоје 

nаdlеžnоsti kоје sе tiču finаnsiја nа nаčin kојi bi sе mеšао u nеzаvisnоst rеgulаtоrnih tеlа, kао i 

dа mеhаnizmi finаnsirаnjа rеgulаtоrnih tеlа nе smeju zаvisiti оd bilo čijih ad-hoc оdlukа. 

Odlukom kojom je utvrdio da osporene odredbe nisu u saglasnosti sa Ustavom, Ustavni sud 

Republike Srbije praktično je potvrdio navode ANEM-a da arbitrarno zahvatanje u sredstva koja 

su inače namenjena za finаnsirаnje rеgulаtоrnih tеlа predstavlja udar na njihovu nеzаvisnоst. 

 

Odluka o neustavnosti odredaba Zakona o kinematografiji usledila je nakon odluke iz januara, 

kojom je Ustavni sud, takođe na inicijativu, između ostalih, i ANEM-a, našao da su neustavne 

pojedine odredbe Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, a između ostalog i one 

kojima je bila predviđena mogućnost prenosa osnivačkih prava nad državnim medijima na 

manjinskim jezicima na nacionalni savet. Ustavni sud je u ovom slučaju, polazeći od svoje ranije 



7 

 

donete odluke da Republika i autonomna pokrajina ne mogu biti osnivači elektronskih medija, 

kao i odredaba novog Zakona o javnim preduzećima prema kojem ni Republika, ni autonomna 

pokrajina, ni jedinica lokalne samouprave ne mogu biti osnivači javnih glasila, utvrdio da 

ustavnopravno nije moguće Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina predvideti ni 

prenos osnivačkih prava nad javnim glasilima na nacionalni savet. Međutim, Sud je posebno 

naglasio da se utvrđivanjem neustavnosti navedene zakonske odredbe ne dovodi u pitanje do 

sada izvršen prenos osnivačkih prava nad pojedinim javnim glasilima. Takođe, polazeći od 

specifičnog, zakonom uređenog položaja javnog radiodifuznog servisa, prakse Evropskog suda 

za ljudska prava i međunarodnih standarda u oblasti ostvarivanja slobode medija, Ustavni sud je 

utvrdio da Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina propisana ovlašćenja 

nacionalnog saveta u vezi sa učešćem u odlučivanju o izboru organa republičke i pokrajinske 

ustanove javnog radiodifuznog servisa nisu u skladu sa Ustavom. Spornim odredbama bilo je 

predviđeno da nacionalni saveti daju mišljenje u postupku imenovanja članova upravnog 

odbora, programskog odbora i generalnog direktora Radiodifuzne ustanove Srbije i 

Radiodifuzne ustanove Vojvodine ako te ustanove emituju program na jeziku nacionalne 

manjine, da utvrđuju kriterijume za izbor odgovornog urednika programa na jeziku nacionalne 

manjine u ustanovi javnog servisa i da upravnom odboru radiodifuzne ustanove predlažu 

imenovanje odgovornog urednika programa na jeziku nacionalne manjine od kandidata koji se 

prijave i ispunjavaju uslove konkursa. 

 

U aprilu je zabeležen još jedan slučaj u kojem Komisija za žalbe Saveta za štampu nije uspela da 

usaglasi odluku u žalbenom postupku. U konkretnom slučaju radilo se o žalbi Vesne Pešić, Nikole 

Tomića, Vesne Mališić, Tamare Spaić, Branke Mihajlović, Branke Prpe i Vukašina Obradovića 

protiv lista „Politika”, a sve povodom teksta „Treći metak Branke Prpe”, objavljenog u tom 

dnevnom listu 8. aprila 2014. godine, u kojem se jedan krug ljudi optužuje za diskreditaciju 

istrage ubistva Slavka Ćuruvije iz političkih razloga. Podnosioci žalbe smatrali su da su u tekstu 

prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije koje se odnose na istinitost izveštavanja, 

odgovornost i nezavisnost novinara, kulturu i etiku javne reči, a u delu teksta koji se odnosi na 

Branku Prpu – i odredbe o poštovanju privatnosti. Redakcija „Politike” branila se navodima da 

podnosioci žalbe „ne osporavaju nijednu činjenicu iznetu u tekstu, kao ni tačnost izjava i citata 

na kojima je autor gradio svoje zaključke i vrednosne sudove”, već njegovo mišljenje, odnosno 

stavove. Većina članova Komisije smatrala je da su povređene odredbe Kodeksa koje se odnose 

na odgovornost novinara, posebno u delu koji se odnosi na negovanje kulture i etike javne reči, 

zatim odredbe o istinitosti izveštavanja koje zabranjuju novinarima da objavljuju neosnovane 

optužbe i klevete, kao i odredbe po kojima novinar mora da poštuje dostojanstvo i integritet 

ljudi o kojima piše. U delu koji se odnosi na poštovanje privatnosti, članovi Komisije bili su 

podeljenog mišljenja jer je deo njih smatrao da se ne može govoriti o tome da je nečija privatnost 

narušena citiranjem nečega što je već ranije objavljeno. Tri člana Komisije prihvatila su stav 

redakcije da je autor teksta izneo mišljenje, odnosno vrednosne sudove, a ne činjenice čija se 



8 

 

istinitost može osporavati, te da, prema tome, nema povrede Kodeksa novinara. Na kraju odluka 

nije doneta, budući da, i pored toga što je postojala dvotrećinska većina, nije bio ispunjen drugi 

uslov propisan pravilima rada Komisije – da je u toj većini bio i najmanje jedan predstavnik 

svakog od četiri osnivača Saveta i bar jedan predstavnik javnosti. Kako u dvotrećinskoj većini 

članova Komisije nije bilo predstavnika Udruženja novinara Srbije (UNS), to odluka nije mogla 

biti doneta. Na ovaj način, Komisija za žalbe Saveta za štampu pokazala je, nažalost, da i pored 

svih pozitivnih pomaka iza kojih je ovo samoregulatorno telo stajalo u prethodnom periodu, i 

dalje nije dorasla slučajevima u kojima se među podnosiocima žalbe nalazi predsednik jednog od 

četiri osnivača Saveta (Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije), a 

žalba je podneta protiv medija čiji je odgovorni urednik predsednik drugog od četiri osnivača 

Saveta (Ljiljana Smajlović, predsednica Udruženja novinara Srbije). Ostaje jedino da se nadamo 

da ovaj slučaj neće diskreditovati ideju samoregulacije u medijskom sektoru. 

 

Tokom prva četiri meseca 2014. godine napravljen je značajan pomak u saradnji 

reprezentativnog udruženja emitera sa kolektivnim organizacijama za zaštitu autorskog i 

srodnih prava (SOKOJ, OFPS i PI), pa je najpre postignut sporazum o tarifi između OFPS i PI sa 

ANEM-om, a potom je sklopljen i Protokol sa SOKOJ-em. Nakon dužih pregovora, ANEM je, kao 

reprezentativno udruženje emitera – korisnika autorskih muzičkih dela, postigao sa Sokojem 

dogovor o Protokolu o saradnji, kojim su, u odnosu na postojeću Tarifu, za emitere omogućeni 

značajni popusti i pogodnosti za plaćanje minimalne naknade za korišćenje muzičkih autorskih 

dela. Dogovorene popuste i pogodnosti pod istim uslovima moći će da koriste sve radio i TV 

stanice koje plaćaju minimalnu naknadu. Ovim protokolom regulisano je  i pitanje izmirivanja 

dugova iz prethodnog perioda. S druge strane, uvažavajući da postojeća tarifa uopšte nije 

odgovarajuća, odnosno da je previsoka, ANEM i SOKOJ su istim protokolom dogovorili 

formiranje zajedničke stručne komisije koja će pripremiti uslove za otpočinjanje novih 

pregovora o tarifi.  

 

ANEM je u februaru sa OFPS i PI postigao Sporazum o jedinstvenoj tarifi naknada za emitovanje 

fonograma i na njima zabeleženih interpretacija, čime su pregovori koji su vođeni od oktobra 

prošle godine uspešno završeni, a čime je prvi put posle 2009. godine sačinjena nova tarifa. Ova 

tarifa je promenila sistem obračunavanja osnovice (tako da u osnovicu ulazi isključivo prihod od 

emitovanja), iznosi naknada određeni su u procentima od prihoda od emitovanja na način da 

uvažavaju specifičnosti radija i televizije, a sve polazeći od značaja iskorišćavanja predmeta 

zaštite prava srodnih autorskom za prihod emitera. Takođe, ustanovljeni su popusti, kao i pravo 

na odbijanje određenih troškova marketinga od osnovice na koju se naknada obračunava. 

 

 



9 

 

B. MEDIJSKA SCENA SRBIJE U MAJU 2014. 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi – maj 2014 – zabeleženo je više slučajeva 

koji ukazuju na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Nepoznata lica oštetila su automobil Dragane Zečević, dopisnice dnevnog lista „Večernje 

novosti” iz Kuršumlije i sa Kosova i Metohije. Na automobilu, koji je bio parkiran ispred njene 

porodične kuće u Kuršumliji, razbijeno je vetrobransko staklo. Slučaj je prijavljen policiji koja je 

izvršila uviđaj i traga za počiniocima. Dragana Zečević nije želela da iznosi svoje sumnje i 

pojedinosti u vezi sa incidentom, ali je ocenila da napad predstavlja upozorenje i uputila je apel 

policiji da što pre pronađe izvršioce. 

 

Novinari u Kuršumliji koji izveštavaju za medije iz Beograda često su u prethodnom periodu bili 

izloženi pretnjama i verbalnim napadima. U proteklih nekoliko godina više puta su nekima od 

njih oštećivani automobili, a nijedan od tih slučajeva do sada nije rešen. Ovakvi incidenti 

objektivno mogu da ih zastraše i spreče u obavljanju njihovog posla, te su kao takvi u direktnoj 

suprotnosti sa odredbama Zakona o javnom informisanju koje propisuju da niko ne sme da vrši 

bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. 

 

1.2. Novinar Srđan Škoro smenjen je sa mesta šefa deska „Večernjih novosti” 12 dana nakon 

što je u jutarnjem programu RTS-a kritikovao pojedina kadrovska rešenja za ministre. Povodom 

Škorovog gostovanja u programu javnog servisa, vladajuća Srpska napredna stranka već istog 

dana u saopštenju je osudila javni servis da „služi kao poligon za prljave napade na Aleksandra 

Vučića”. Škoro tvrdi da ga je, nakon pomenutog gostovanja, direktor i glavni i odgovorni urednik 

„Novosti” Ratko Dmitrović telefonom obavestio da je imao određene pozive povodom njegovog 

gostovanja na RTS-u i pitao šta se tačno dogodilo. Škoro tvrdi da mu je Dmitrović rekao da 

„Novosti” nisu opoziciona novina i da je morao da vodi računa o tome šta govori. Škoru je kasnije 

uručeno rešenje kojim je razrešen i raspoređen na drugo radno mesto bez obrazloženja. 

Dmitrović tvrdi da je Škora smenio jer nije bio zadovoljan njegovim radom i da to nema veze sa 

kritikama na račun premijera i pojedinih ministara koje je izrekao gostujući na RTS-u. Sam 



10 

 

premijer Aleksandar Vučić rekao je da je saopštenje, koje je njegova stranka poslala nakon 

emisije u kojoj je Škoro gostovao, besmisleno i da on podržava kritičko mišljenje. 

 

U skladu sa odrebama Zakona o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu 

javnosti. Članom 31. istog zakona propisano je da novinaru ne može prestati radni odnos, 

umanjiti se zarada, ni pogoršati položaj u redakciji, između ostalog, ni zbog mišljenja koje je van 

javnog glasila izraženo kao lični stav. U članu 2. Zakona o javnom informisanju propisano je da 

niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, naročito 

zloupotrebom ovlašćenja ili prava, kao ni bilo kojim drugim načinom podesnim da ograniči 

slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Ono što je posebno važno za slučaj Srđana Škora 

jeste činjenica da država, i pored toga što nije većinski vlasnik „Novosti”, faktički upravlja ovom 

medijskom kućom. Naime, većinski vlasnik, biznismen Milan Beko, svojevremeno je sam priznao 

da je preko povezanih lica vlasnik više od 62% akcija „Novosti”. Nakon toga, rešenjem Komisije 

za hartije od vrednosti, Beku su glasačka prava koja ima po osnovu vlasništva nad akcijama 

ograničena i može ih vršiti samo u odnosu na inicijalnih 25% akcija, sve budući da je to bio prag 

nakon koga je morao, a nije, da objavi obaveznu ponudu za preuzimanje preostalih akcija. Tako 

je država, koja u neposrednom vlasništvu ima 29,5% akcija a posredno i više, budući da i državni 

penzioni fond ima u vlasništvu više od 7% akcija „Novosti”, stekla mogućnost da kontroliše 

medije koje ovaj izdavač objavljuje, među kojima je najznačajniji dnevni list „Večernje novosti”. 

 

1.3. Deo zaposlenih u redakciji Radio Subotice, među kojima je i glavna urednica, optužio je 

vršioca dužnosti direktora tog medija Ljubišu Stepanovića da sprovodi mobing nad zaposlenima 

i da preti novinarima. Oni su u saopštenju za javnost naveli da se Stepanović neprestano meša u 

rad prvenstveno redakcije na srpskom jeziku, da omalovažava novinare, poziva ih na 

„informativne razgovore”, preti otkazima, određuje šta treba a šta ne treba objavljivati, što je 

dovelo do atmosfere u kojoj je umalo izbila i tuča između direktora i pojedinih novinara. 

Zaposleni tvrde da je vršilac dužnosti glavne urednice tog radija Ljiljana Elek u više navrata 

gradonačelniku Jeneu Maglaiju i članu Gradskog veća zaduženom za informisanje Otu Bušu 

skretala pažnju na ponašanje Stepanovića, ali da su joj oni odgovorili da je njegovo imenovanje 

za direktora deo koalicionog sporazuma. Stepanović je za v.d. direktora izabran 20. februara ove 

godine, kao kadar Socijalističke partije Srbije. Saopštenje je potpisalo sedam od dvanaest 

novinara iz redakcije na srpskom jeziku, a Radio Subotica, pored srpske, ima i redakcije na 

mađarskom i na hrvatskom jeziku. Redakcija programa na mađarskom ogradila se od optužbi.  

 

Zakonom o mobingu zabranjen je bilo koji vid zlostavljanja na radu i u vezi sa radom. 

Zlostavljanje je definisano kao svako aktivno ili pasivno ponašanje prema zaposlenom ili grupi 

zaposlenih koje se ponavlja, a koje za cilj ima ili predstavlja povredu dostojanstva, ugleda, ličnog 

i profesionalnog integriteta, zdravlja, položaja zaposlenog i koje izaziva strah ili stvara 



11 

 

neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje, pogoršava uslove rada ili dovodi do toga da 

se zaposleni izoluje ili navede da na sopstvenu inicijativu raskine radni odnos ili otkaže ugovor o 

radu ili drugi ugovor. Ne prejudicirajući da li je u konkretnom slučaju mobinga bilo ili ne, trend 

sve lošijeg položaja i tretmana novinara od strane poslodavaca je i nesporan i primetan. Ono što 

posebno zabrinjava su i navodi u kojima se potencira nepostojanje ikakvih sistemskih 

mehanizama koji bi redakcije i novinare štitili od pritisaka koji dolaze od strane vlasnika, u 

konkretnom slučaju lokalne samouprave, budući da je reč o neprivatizovanom lokalnom mediju. 

Država, i pored deklarativnog zalaganja za povlačenje iz medijskog vlasništva, to vlasništvo i te 

kako koristi, između ostalog, i za podmirivanje apetita članova različitih koalicija na različitim 

nivoima vlasti. Politička imenovanja na funkcije u javnim medijima, koji se finansiraju iz javnih 

sredstava i koji bi trebalo da deluju u interesu javnosti, pretvara te medije u marketinške službe 

vladajuće političke oligarhije. Činjenica da do toga ponekad dolazi i uz pomoć pritisaka i 

mobinga nikoga ne bi smela da iznenadi. 

 

1.4. Nenad Tomić, novinar i urednik informativnog portala Ruma, jedno je od lica protiv kojih 

je podneta krivična prijava zbog izazivanja panike. Tomić je u petak, 16. maja, na portalu objavio 

tekst pod nazivom „Popustila brana na Borkovcu”, navodeći da je, „kako portal nezvanično 

saznaje, brana na Borkovačkom jezeru popustila, ali da ništa nije ozbiljno”. U spornom tekstu je 

navedeno i da će Ruma od 15 časova ostati bez vode, a da direktora JP „Vodovod” iz redakcije 

nisu uspeli da kontaktiraju povodom ovih informacija. Dalje u tekstu je navedeno i da je 

predsednik opštine Ruma Dragan Panić izjavio da je situacija na brani pod kontrolom i da nema 

razloga za paniku. Protiv Tomića je zbog objavljenog teksta podneta krivična prijava i bio je na 

informativnom razgovoru u policiji. On je izjavio da su vlasti u Rumi samo iskoristile priliku 

tokom vanredne situacije da ga privedu pod izgovorom da širi paniku i dezinformacije po 

Internetu, navodeći da je pokušavao da proveri informaciju, ali da se predsednik, kao i uvek, nije 

javljao, te da je pet minuta pošto je objavljen tekst da je brana popustila predsednik na 

zvaničnom sajtu objavio da je to neistina i da je nadležnim organima podneo krivičnu prijavu. 

Prema rečima Tomića, razlog za prijavu i poziv na informativni razgovor je u stvari njegov 

prethodni komentar o Aleksandru Martinoviću, predsedniku Skupštine opštine Ruma. 

 

Novinar Nenad Tomić nije jedini koji je priveden zbog navodnog izazivanja panike tokom 

vanrednog stanja zbog poplava koje su zadesile Srbiju. Drugim zabeleženim slučajevima bavimo 

se u delu ovog izveštaja posvećenom monitoringu rada državnih organa, odnosno konkretno 

monitoringu rada Tužilaštva za visokotehnološki kriminal. Ono što ovaj slučaj čini specifičnim 

jeste to da je Tomić jedini urednik medija kome se to dogodilo. Nesporno je da je izazivanje 

panike i nereda krivično delo propisano Krivičnim zakonikom. Zakonik ga definiše kao 

izazivanje panike, ili teže narušavanje javnog reda ili mira, ili osujećivanje ili značajnije ometanje 

sprovođenja odluka i mera državnih organa ili organizacija koje vrše javna ovlašćenja, 



12 

 

iznošenjem ili pronošenjem lažnih vesti ili tvrđenja. Teži oblik dela postoji u slučaju da se lažne 

vesti ili tvrđenja iznose ili pronose putem medija. U kontekstu Tomićevog slučaja ključna pitanja 

su sledeća: kako će tužilaštvo, ako do suđenja i dođe, dokazati postojanje umišljaja, odnosno 

svesti kod optuženih da je ono što su iznosili ili pronosili bila laž, da li je u konkretnom slučaju 

panika uopšte postojala ili mogla da nastupi, kao i, posebno, odnos između odgovornosti za 

iznošenje ili pronošenje lažnih vesti ili tvrđenja i prava urednika i novinara na grešku. Naime, 

novinar i urednik nemaju pravo da odstupe od standarda dužne novinarske pažnje. Konkretno, 

oni su uvek dužni da pre objavljivanja informacije koja sadrži podatke o određenom događaju, 

pojavi ili ličnosti, s pažnjom primerenom okolnostima provere njeno poreklo, istinitost i 

potpunost. Ako u konkretnom slučaju lokalne vlasti i javne službe nisu radile svoj posao i nisu 

stajale na raspolaganju medijima i urednicima za proveru porekla, istinitosti i potpunosti 

informacija u opticaju, postavlja se pitanje kakvu dužnu novinarsku pažnju bi sud u ovom 

konkretnom slučaju smatrao primerenom okolnostima. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1. Troje lica, opštinski funkcioner iz Bečeja, njegova supruga i brat njegove supruge, tužili 

su osnivača javnog glasila MojBečej.rs, Bečejsko udruženje mladih, zahtevajući naknadu 

nematerijalne štete koju trpe usled duševnih bolova nanetih objavljivanjem informacija na 

portalu MojBečej.rs, u iznosu od 1.200.000,00 dinara. Naime, portal Bečejskog udruženja mladih 

objavio je vest da je protiv bivšeg direktora javnog preduzeća „Vodokanal” Slobodana Mitrovića 

podneta krivična prijava zbog zloupotreba. Mitrović je zahtevao objavljivanje odgovora na 

informaciju, koji je objavljen, i kojim je demantovao svoju i ukazao na odgovornost drugih lica. 

Tamara Ivanišević, pomenuta u Mitrovićevom demantiju, takođe je zatražila objavljivanje 

odgovora, te je portal objavio i njen odgovor. Na kraju Mitrović je ponovo tražio objavljivanje 

odgovora, ovoga puta na navode iz prethodnog odgovora Tamare Ivanišević, što je portal takođe 

objavio. Suština svih objavljenih odgovora je u odbijanju sopstvene odgovornosti i ukazivanju na 

odgovornost drugog ili drugih. Na rat odgovorima Slobodana Mitrovića i Tamare Ivanišević 

odgovorili su opštinski funkcioner, njegova supruga i šurak – tužbom za naknadu nematerijalne 

štete. U konkretnom slučaju povod je Mitrovićev odgovor, ali sam Mitrović nije tužen, već je 

tužen jedino osnivač medija. 

 

Ključna teza u tužbi je da je odgovor, odnosno demanti, sadržao neistinite informacije koje su 

novinari i urednik propustili da provere s pažnjom primerenom okolnostima. Nesporno je to da 

su novinar i urednik dužni da pre objavljivanja informacije koja sadrži podatke o određenom 

događaju, pojavi ili ličnosti, sa pažnjom primerenom okolnostima provere njeno poreklo, 

istinitost i potpunost. Nesporno je i to da je, takođe u skladu sa zakonom, lice na koje se lično 

odnosi informacija podesna da povredi njegovo pravo ili interes,  u ovom slučaju bivši direktor 



13 

 

javnog preduzeća „Vodokanal” Slobodan Mitrović, ima pravo da od odgovornog urednika 

zahteva da, bez naknade, objavi odgovor u kojem on tvrdi da je informacija neistinita, nepotpuna 

ili netačno preneta. Sporan može biti jedino balans između obaveza da se informacije provere i 

da se odgovor objavi. Konkretno, odgovorni urednik nije dužan da objavi odgovor ako bi zbog 

sadržine odgovora njegovo objavljivanje moglo izazvati građanskopravnu odgovornost prema 

trećim licima. U praksi, urednici često ne žele da se upuste u ocenjivanje toga da li sadržina 

odgovora može ili ne može izazvati građanskopravnu odgovornost prema trećim licima. Ovo pre 

svega stoga što i samo neobjavljivanje odgovora može izazvati, i po pravilu izaziva, 

građanskopravnu odgovornost prema licu čiji se odgovor ne objavljuje. Što je još gore, ni sudska 

praksa, makar do sada, iako je Zakon o javnom informisanju u primeni već više od 10 godina, 

nije izgradila jasne kriterijume kojima bi se urednici mogli rukovoditi kada odlučuju da li je 

potencijalna građanskopravna odgovornost prema trećim licima u konkretnom slučaju dovoljna 

da opravda neobjavljivanje odgovora. Postupak protiv Bečejskog udruženja mladih treba 

pažljivo pratiti upravo zbog mogućnosti da nam sud u tom postupku da odgovore na sporna 

pitanja u vezi sa primenom osnova za odbijanje objavljivanja odgovora. 

 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1.  Zakon o javnom informisanju  

 

1.1. Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja.  

 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

Savet RRA krajem maja održao je sednicu na kojoj je razmatrao predstavku u vezi sa 

gostovanjem višestruko osuđivanog Kristijana Golubovića u programima gotovo svih 

nacionalnih komercijalnih emitera. Konkretno, radilo se o emisijama „Ami Dži šou” i „Teška reč” 

emitovanim na TV Pink, emisiji „Bulevar” emitovanoj na TV B92, emisiji „Eksploziv” emitovanoj 

na TV Prva i emisiji „Goli život” emitovanoj na TV Hepi. Savet je našao da u navedenim emisijama 

nije došlo do povrede Zakona i Kodeksa ponašanja emitera i naveo da je odluku doneo uzimajući 

u obzir i odredbe Ustava koje se odnose na slobodu izražavanja, Zakona o ratifikaciji evropske 

konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i Zakona o odgovornosti za kršenja 

ljudskih prava, kao i odredbe Direktive o AVMS koja propisuje da regulator ne može da odstupi 

od načela slobodnog protoka informacija i ideja i nezavisnosti radiodifuznih organizacija, koja 

predstavljaju neophodnu osnovu njihove radiodifuzne politike.  



14 

 

Pozivanje na dokumente koji se odnose na zaštitu prava na slobodu izražavanja kao podloge za 

odlučivanje RRA svakako jeste pohvalno. U skladu sa Ustavom, svako ograničenje prava na 

slobodu izražavanja mora pre svega biti propisano zakonom i mora biti neophodno radi zaštite 

nekog legitimnog interesa, kao što su prava i ugled drugih, čuvanje autoriteta i nepristrasnosti 

suda, zaštita javnog zdravlja, morala demokratskog društva i nacionalne bezbednosti Republike 

Srbije (član 46. stav 2). U ovom konkretnom slučaju legitiman interes za ograničenje slobode 

izražavanja mogla bi biti zaštita maloletnika od sadržaja koji mogu da škode njihovom 

intelektualnom, fizičkom i moralnom razvoju. Savet je svojom odlukom stao na stanovište da 

samo pojavljivanje lica osuđivanih za krivična dela u programima elektronskih medija ne mora 

automatski da znači i afirmaciju kriminala, a time i kršenje odredaba zakona/Kodeksa koje se 

odnose na ugrožavanje moralnog razvoj maloletnika. Savet je naveo da je pitanje resocijalizacije 

osoba osuđivanih za krivična dela pitanje od posebnog društvenog interesa i da u uporednoj 

praksi nije nepoznato da se ova tema obrađuje, ali u pažljivo odabranom kontekstu, uz 

poštovanje svih profesionalnih standarda i uz izbegavanje promovisanja kriminaliteta, odnosno 

uz jasne naznake da se radi o pojavi koja je pogubna za društvo, ali i razvoj pojedinca. U tom 

smislu, Savet RRA ukazao je da su urednici propustili da ovu temu prikažu u odgovarajućem 

kontekstu, te da je jedini motiv dovođenja Kristijana Golubovića u program bilo podizanje 

rejtinga i ostvarivanje profita. Savet RRA je posebno zatražio od emitera da sa posebnom 

pažnjom, isključivo na osnovu kompetentnosti, pozivaju goste u svoje emisije, kako ne bi dolazili 

u situacije da estradne ili ličnosti iz kriminalnog miljea svojim ocenama ozbiljnih društvenih 

tema kreiraju javno mnenje. Ono što je dobro jeste to što je odlukom RRA potvrđeno da ovo telo 

može da izrekne mere protiv emitera samo ako za to postoji zakonski osnov, a da gostovanje lica 

osuđenih za krivična dela u televizijskim programima, samo po sebi, ne mora da bude povreda 

zakona, odnosno da je bitan kontekst u kojem se to lice predstavlja. Da li je u konkretnom 

slučaju, makar u nekim od navedenih programa, kontekst u kojem je Kristijan Golubović bio 

predstavljen mogao da škodi intelektualnom, fizičkom i moralnom razvoju maloletnika, ostalo je 

sporno. Čini se da je bilo prostora za nijansiran i različit pristup, shodno različitim kontekstima 

Golubovićevog pojavljivanja na različitim televizijama. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi nije bilo zakonodavne aktivnosti u vezi sa usvajanjem 

zakona koji su bitni za medijski sektor. Nacrti novog Zakona o javnom informisanju i medijima i 

novog Zakona o elektronskim medijima, kao što je već navedeno u uvodnom delu ovog izveštaja, 

još uvek se usklađuju sa nadležnim direktoratima Evropske komisije. Nacrt novog Zakona o 

javnim medijskim servisima, u delu koji se tiče finansiranja javnih medijskih servisa, još uvek je 

u fazi internog usaglašavanja, pre svega sa Ministarstvom finansija. 



15 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička Radiodifuzna Agencija (RRA) 

 

Savet RRA je u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi bio veoma aktivan, naročito tokom 

vanredne situacije prouzrokovane poplavama, kao i u danima žalosti koje je Vlada Republike 

Srbije proglasila od 21. do 23. maja.  

 

1.1. Savet RRA je u maju doneo odluku da preporuči Vladi Srbije da ukine naknadu za 

emitovanje RTV programa za emitere iz područja pogođenih poplavama, a u skladu sa članom 

66. Zakona o radiodifuziji. Istovremeno je RRA pozvala RATEL i kolektivne organizacije za 

zaštitu autorskog i srodnih prava da slično postupe i oslobode te emitere od plaćanja naknada za 

radiodifuznu stanicu, odnosno naknada za korišćenje predmeta zaštite iz repertoara kolektivnih 

organizacija. Ova inicijativa svakako je vredna pohvale jer su u poplavljenim područijima 

stradale i emisiona infrastruktura i poslovne prostorije mnogih emitera, a pored toga mediji na 

lokalnom nivou bili su veoma aktivni u praćenju situacije na poplavljenim područjima, između 

ostalog i gotovo 24-časovnim izveštavanjem o poplavama. Ipak, do zaključenja ovog izveštaja još 

uvek nije bio poznat spisak stanica, pa nije jasno ni koji su kriterijumi primenjeni za oslobađanje 

od plaćanja naknade. Prostorna lociranost u poplavljenim područjima je neophodan, ali ne može 

da bude jedini kriterijum za odlučivanje. Naime, mnoge lokalne stanice, iako nisu bile direktno 

pogođene poplavama, slale su svoje ekipe i izveštavale o stanju na terenu u susednim lokalnim 

sredinama, tako da bi Savet RRA pri finalizaciji spiska stanica morao da uzme u obzir i tu 

okolnost, ili bar da za takve stanice obezbedi neke pogodnosti u vezi sa plaćanjem naknade. 

 

1.2. U danu proglašenja dana žalosti zbog žrtava poplava Savet RRA je u skladu sa Zakonom o 

obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije obavestio RTV stanice o načinu 

emitovanja RTV programa u vreme trajanja dana žalosti. Obaveštenje se odnosilo na obavezu 

uzdržavanja od emitovanja humorističkih, zabavnih, folklornih i drugih zabavnih sadržaja, 

uključujući filmove i serije, osim dokumentarnih, kao i generalno na usklađivanje programske 

šeme u tim danima. U istom obaveštenju navedeno je da je RRA u skladu sa ovim zakonom 

ovlašćena da sprovodi monitoring nad emiterima u vreme trajanja dana žalosti, kao i da u tom 

smislu neće donositi posebna, pojedinačna rešenja. Ovo javno obaveštenje je kablovskim 

operatorima poslužilo kao opravdanje da u vreme trajanja dana žalosti iz svoje programske 

ponude isključe gotovo sve strane kanale, a odluka o tome koji je strani kanal prikladan danima 



16 

 

žalosti bila je u potpunosti stvar diskrecione ocene operatora. Ovakva odluka operatora je 

izazvala burne reakcije stručne javnosti, korisnika društvenih mreža, kao i nezavisnih institucija 

(Poverenika), imajući u vidu da je potpuno nezakonita i da predstavlja (bez obzira na nameru) 

pokušaj privatne cenzure. Ubrzo po isključivanju ovih kanala iz programske ponude operatora 

oglasio se i Savet RRA, koji je posle održane vanredne sednice saopštio da „nije doneo nijednu 

odluku kojom se ograničava ili preporučuje kablovskim operatorima na području Srbije da iz 

svoje ponude isključe programe koji se emituju iz inostranstva”, kao i da „razume i uvažava 

odluku većine kablovskih operatora na koju je verovatno uticao lični osećaj zajedničke nesreće, a 

ne tumačenje zakona”.  Nažalost, Savet RRA je u ovom „izbalansiranom” saopštenju propustio da 

osudi postupak koji može zaista da se kvalifikuje kao neovlašćeno uskraćivanje prava na 

informisanje građanima, odnosno kao još jedan napad na pravo na slobodu izražavanja. 

 

Ustav Republike Srbije garantuje slobodu mišljenja i izražavanja, kao i slobodu da se govorom, 

pisanjem, slikom ili na drugi način traže, primaju i šire obaveštenja i ideje, pri čemu se sloboda 

izražavanja može zakonom ograničiti ako je to neophodno radi zaštite prava i ugleda drugih, 

čuvanja autoriteta i nepristrasnosti suda i zaštite javnog zdravlja, morala demokratskog društva 

i nacionalne bezbednosti Republike Srbije (član 46). Takođe, Ustav predviđa da u Republici Srbiji 

nema cenzure a da nadležni sud može sprečiti širenje informacija i ideja putem sredstava javnog 

obaveštavanja samo ako je to u demokratskom društvu neophodno radi sprečavanja pozivanja 

na nasilno rušenje Ustavom utvrđenog poretka ili narušavanja teritorijalnog integriteta 

Republike Srbije, sprečavanja propagiranja rata ili podstrekavanja na neposredno nasilje ili radi 

sprečavanja zagovaranja rasne, nacionalne ili verske mržnje, kojim se podstiče na 

diskriminaciju, neprijateljstvo ili nasilje (član 50. Stav 3). Zakon o javnom informisanju u članu 2. 

propisuje da javno informisanje ne podleže cenzuri, kao i da „niko ne sme, ni na posredan način, 

da ograničava slobodu javnog informisanja, naročito zloupotrebom državnih ili privatnih 

ovlašćenja, zloupotrebom prava, uticaja ili kontrole nad sredstvima za štampanje i distribuciju 

javnih glasila ili nad uređajima za emitovanje i radiofrekvencijama, kao ni bilo kojim drugim 

načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja”. Krivični zakonik 

Republike Srbije u članu 149. predviđa krivično delo – sprečavanje štampanja i rasturanja 

štampanih stvari i emitovanje programa, koje se, između ostalog odnosi i na neovlašćeno 

sprečavanje ili ometanje emitovanja radio i televizijskog programa. Pored toga, Zakon o 

potvrđivanju Konvencije o prekograničnoj televiziji propisuje obavezu država potpisnica da 

osiguraju slobodu izražavanja i informisanja u skladu sa članom 10. Konvencije za zaštitu 

ljudskih prava i osnovnih sloboda, kao i da garantuju slobodu prijema, odnosno da neće na 

svojim teritorijama ograničavati reemitovanje programskih usluga koje su u skladu sa 

odredbama te konvencije (član 4). Da bi se sloboda izražavanja ograničila, neophodno je pre 

svega da postoji zakonski osnov, a u slučaju prilagođavanja programske šeme zbog dana žalosti 

taj osnov je Zakon o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije, koji u članu 6. stav 

1. predviđa da su „radiodifuzne organizacije za informisanje javnosti na teritoriji Republike 



17 

 

Srbije dužne da u svojim programima, uključujući i emisije namenjene inostranstvu, na dan 

proglašenja dana žalosti: emituju odluku o proglašenju dana žalosti i o programu njegovog 

obeležavanja koju donosi nadležni organ Republike Srbije ili telo koje on odredi; obaveste 

javnost o skupovima sećanja koje povodom dana žalosti organizuju nadležni organi Republike 

Srbije ili tela koja ona odrede; umesto humorističkih, zabavnih, folklornih i drugih emisija sa 

zabavnom i narodnom muzikom, emituju muziku i emisije prikladne danu žalosti; usklade 

detaljnu programsku šemu u vreme dana žalosti”. Ovo ograničenje je u skladu sa Ustavom 

budući da je propisano zakonom i da služi ostvarivanju legitimne svrhe, u konkretnom slučaju – 

odavanju pošte žrtvama elementarne nepogode. Čak i tom slučaju ne radi se o potpunom 

isključivanju kanala nego o prilagođavanju programske šeme. Takođe, ova obaveza po slovu 

zakona i prirodi stvari može se odnositi samo na emitere radio i TV programa. Kablovski 

operatori su operatori elektronskih komunikacija, koji su, u skladu sa članom 4. tačke 10) i 30)  

Zakona o elektronskim komunikacijama, lica koja obavljaju ili su ovlašćena da obavljaju 

delatnost elektronskih komunikacija, koja podrazumeva pružanje usluge elektronskih 

komunikacija koja se sastoji „u celini ili pretežno od prenosa signala u elektronskim 

komunikacionim mrežama”, uključujući i „usluge distribucije i emitovanja medijskih sadržaja, ali 

ne obuhvata usluge pružanja medijskih sadržaja ili obavljanje uredničke kontrole nad medijskim 

sadržajima koji se prenose putem elektronskih komunikacionih mreža i usluga”. Jasno je da su 

operatori potpuno neovlašćeno preuzeli na sebe ulogu urednika, iako je njihova jedina obaveza 

da obezbede nesmetani prenos podataka bez ikakvog uticaja na njihov sadržaj. Svojim 

postupkom, koji su inače pravdali odlukom RRA, privremeno su sproveli privatnu cenzuru i 

povredili Ustavom zagarantovano pravo na slobodan prijem informacija. Istovremeno su 

prekršene odredbe bar dva zakona i jedne konvencije, a postoji osnov i za eventualnu krivičnu 

odgovornost. Nažalost, jedini organ koji je pravovremeno i nedvosmisleno reagovao bio je 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti koji je pozvao kablovske 

operatore da vrate u programsku ponudu isključene kanale. Nadležno ministarstvo nije osudilo 

ovaj pokušaj privatne cenzure, a RRA je svojim „mlakim” saopštenjem propustila da jasno stavi 

do znanja operatorima da je ovakvo njihovo ponašanje nedopustivo. Javni tužilac nije reagovao, 

iako je za slučajeve navodne zloupotrebe prava na slobodu izražavanja reagovao izuzetno 

efikasno.   

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

2.  Narodna skupština Republike Srbije  

 

U četvrtak, 29. maja 2014. godine, skupštinski odbori zа finаnsiје, rеpublički budžеt i kоntrоlu 

trоšеnја јаvnih srеdstаvа, i za prаvоsuđе, držаvnu uprаvu i lоkаlnu sаmоuprаvu, trebalo je na 

zajedničkoj sednici da razmatraju Izvеštај о rаdu Аgеnciје zа bоrbu prоtiv kоrupciје zа 2013. 



18 

 

gоdinu. Zbog nedostatka kvoruma, odnosno nedolaska članova Odbora za pravosuđe, o Izveštaju 

se nije odlučivalo. Odbor za pravosuđe trebalo je, nezavisno od Odbora zа finаnsiје, na istoj 

sednici da rаzmаtrа i Rеdоvni gоdišnji izvеštај Zаštitnikа grаđаnа, kao i Izvеštај Poverenika za 

informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Do svojevrsnog ignorisanja 

nezavisnih institucija došlo je samo dan nakon što je Zaštitnik građana saopštio da je devetnaest 

ljudi iz njegove stručne službe moralo da bude otpušteno jer Narodna skupština Republike 

Srbije nije dala saglasnost za njihov dalji rad. Tim povodom oglasio se Zoran Babić, predsednik 

skupštinskog Оdbоra zа аdministrаtivnо-budžеtskа i mаndаtnо-imunitеtskа pitаnjа, koji je 

odgovorio da će se zahtev Zaštitnika građana da bude produžen rad njegovih saradnika 

razmatrati, ali i dodao da će on lično hitno inicirati donošenje zakona kojim bi se rukovodiocima 

i predstavnicima svih regulatornih i nezavisnih tela zarade određivale jednim istim zakonom i 

ujednačile. 

 

Pretnja ograničenjima zarada u regulatornim i nezavisnim telima nesumnjivo može predstavljati 

vid pritiska na njihovu nezavisnost. Poziv na ujednačavanje zarada svih regulatornih i 

nezavisnih tela pokazuje potpuno odsustvo razumevanja funkcije i uloge nezavisnih tela, 

različitih modela  njihovog finansiranja, kao i različitih odgovornosti i složenosti poslova koje 

„rukovodioci i predstavnici” regulatornih i nezavisnih tela obavljaju. Ako ništa drugo, moralo bi 

biti jasno da telo čije finansiranje i politika zarada podležu ad hoc odlukama izvršne ili 

zakonodavne vlasti nije nezavisno, pa samim tim ne može ni da vrši svoju funkciju na nezavisan 

način. S druge strane, jačanje nezavisnih i regulatornih institucija je nužan preduslov dalje 

demokratizacije Srbije. Ovim telima neophodno je jačati, a ne smanjivati kapacitete. Navedeno se 

posebno odnosi na tela ignorisana od strane skupštinskih odbora zа finаnsiје i prаvоsuđе – 

Zaštitnika građana, Poverenika za informacije od javnog značaja i Аgеnciјu zа bоrbu prоtiv 

kоrupciје. 

 

3.  Zaštitnik građana 

 

Zaštitnik građana je u martu 2014. godine predstavio Redovni godišnji izveštaj za 2013, koji 

svake godine sastavlja i dostavlja Narodnoj skupštini, sa nalazima i preporukama u pogledu 

poštovanja ljudskih prava, a o kojem je Skupština trebalo da odlučuje u maju. Zaštitnik građana 

posebno ukazuje na dve pojave – kоntrоlu mеdiја, koja se ostvaruje kroz mehanizme pritiska, s 

jedne strane, i tаblоidizаciјu držаvе, koja se ogleda u „curеnju” pоvеrlјivih infоrmаciја i 

izmеštаnju instituciоnаlnih prоcеsа u privilеgоvаnе tаblоidnе mеdiје, s druge strane. Za 

kontrolu medija Zaštitnik građana ukazuje da je tеškо prоvеriva i dоkаziva, аli da tvrdnje o 

pritiscimа i uticајimа nа mеdiје iz pоlitičkih i držаvnih krugоvа mоći, kao što su tеlеfоnski pоzivi 

pоslе kојih sе оtkаzuјu еmisiје, pоvlаčе tеkstоvi iz štаmpе, pоslе kојih nоvinаri utihnu, а 

urеdnici prоmеnе urеđivаčku pоlitiku i tеmе, dolaze iz samih novinarskih krugova. Ovo, u 



19 

 

najmanju ruku, izaziva sаmоcеnzuru, koja je, po Zaštitniku građana, u srpskim medijima 

nesporno prisutnа. Problem tаblоidizаciјe držаvе Zaštitnik građana prepoznaje kao pojavu da se, 

pо slоvu zаkоnа pоvеrlјivе infоrmаciје, kao što su pоdаci iz istrаgа u tоku, lični pоdаci, podaci о 

оkоlnоstimа privаtnоg živоtа, dо kојih sе mоžе dоći sаmо sistеmаtičnim i dubоkim zаdirаnjеm u 

privаtnоst i bаzе pоdаtаkа kоје vоdе оdrеđеni držаvni оrgаni, pојаvlјuјu u оdrеđеnim i uvеk 

istim mеdiјimа. Pоstupci u kојimа bi sе utvrdiо izvоr tаkvih infоrmаciја, а kојimа rаspоlаžu 

sаmо službеnа licа, pа tа licа i njihоvi pоdstrеkаči sаnkciоnisаli zа nеоvlаšćеnо оdаvаnjе 

službеnе tајnе i drugа krivičnа dеlа, prеkršаје i disciplinskе prеstupе, nе vоdе sе. Pоdаci koji se 

objavljuju su pо prаvilu sеlеktivnо јеdnоstrаni, nеpоtpuni i sistеmаtičnо upеrеni prоtiv 

оdrеđеnih ličnоsti, a njihovim objavljivanjem, pоrеd prаvа nа privаtnоst, strаdа i prеtpоstаvkа 

nеvinоsti cilјаnih оsоbа i njihоv pоlitički аngаžmаn. Zaštitnik građana u izveštaju navodi i 

konkretna postignuća i manjkavosti u pogledu ostvarivanja medijskih sloboda. Postignuća su 

skromna, a čine ih pripremljeni nacrti novih medijskih zakona i formiranje nezavisne komisije zа 

istragu ubistаvа nоvinаrа. S druge strane, naglašeno je da manjkavost u medijskoj regulativi 

prouzrokuje nedovoljnu transparentnost vlasništva, da privatizacija medija nije okončana 

uprkos tome što je propisana zakonom, da postojeći modeli privatizacije ne funkcionišu a da 

novi nisu pronađeni, da nije pronađen ni adekvatan model za ostvarivanje prava na informisanje 

na manjinskim jezicima (uz posebnu kritiku mogućnosti da nacionalni saveti nacionalnih 

manjina osnivaju medije), da su novinari još uvek izloženi napadima a da su neki od njih pod 

stalnom policijskom zaštitom, kao i da organi koji kontrolišu primenu Zakona o javnom 

informisanju svoju funkciju ne vrše pravovremeno i u punom obimu. 

 

Pojave na koje Zaštitnik građana ukazuje duboko su uznemiravajuće. Delove izveštaja koji 

govore o pritiscima nužno je posmatrati u kontekstu navoda koji su sadržani i u drugim 

izvorima, npr. Izveštaju Evropske komisije o napretku za 2013. godinu, gde se takođe tvrdi da 

prеtnjе nоvinаrimа i nаsilје nаd njimа i dаlје prеdstаvlјајu znаčајаn fаktоr zа sаmоcеnzuru. 

Takođe, 27 maja 2014. godine, predstavnica OEBS-a za slobodu medija Dunja Mijatović izrazila 

je zabrinutost zbog cenzure sadržaja na Internetu u Srbiji i pozvala srpske vlasti da neguju 

necenzurisanu debatu o pitanjima od javnog interesa. Saopštenje je usledilo povodom vesti o 

blokiranju pojedinih Internet sajtova i sadržaja, kritički nastrojenih prema vlastima, i izazvalo je 

burnu reakciju u samoj Srbiji, između ostalog i predsednika republičke Vlade Aleksandra Vučića. 

No, bez obzira da li su pritisci samo teško prоvеrljivi i dоkаzivi, kako kaže Zaštitnik građana, ili 

ih nema, kao što predstavnici izvršne vlasti govore, izgleda nesporno da je kreirano plodno tlo za 

autocenzuru i da autocenzura jača, što ni u kom slučaju nije i ne može biti dobro. Drugi problem 

koji je uočio Zaštitnik građana takođe je prepoznat i u Izveštaju Evropske komisije o napretku za 

2013. godinu, gde se ukazuje da mеdiјskе kаmpаnjе zаsnоvаnе nа аnоnimnim izvоrimа ili 

infоrmаciјаmа kоје su „prоcurilе” pоdrivајu pоvеrеnjе u sudskе instituciје, kršе zаkоnе о zaštiti 

pоdаtаka o ličnosti i krše prеtpоstаvku nеvinоsti. Ostali problemi koje Zaštitnik građana 

pominje, kao što su nedovoljna transparentnost vlasništva, nedovršene privatizacije i 



20 

 

nefunkcionalnost postojećih modela privatizacije, neadekvatni modeli za ostvarivanje prava na 

informisanje na manjinskim jezicima, napadi na novinare, neadekvatan nadzor nad primenom 

Zakona o javnom informisanju, posledica su prevaziđene medijske regulative, neizgrađenih 

kapaciteta tela koja bi trebalo da vrše nadzor nad poštovanjem zakona i generalno, višegodišnjeg 

odlaganja medijskih reformi, o čemu smo u ovim izveštajima u više navrata pisali. 

 

4. Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti 

 

Uz sve pozitivne pomake koji su u Srbiji zabeleženi u oblasti slobodnog pristupa informacijama 

od javnog značaja, i dalje postoje i određeni problemi u implementaciji tog prava. Godišnji 

izveštaj Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti o sprovođenju 

zakona iz njegove nadležnosti pokazuje da su se predstavnici medija i novinara u 2013. godini 

više nego ranije Povereniku žalili zbog uskraćenih informacija, s jedne strane, kao posledica sve 

većeg broja zahteva, ali s druge, i nespremnosti organa da obezbede slobodan pristup 

informacijama. Izveštaj navodi da se u uskraćivanju prava na pristup informacijama organi javne 

vlasti pravdaju najčešće tajnošću određenih dokumenata, zaštitom privatnosti, insistiranjem da 

ne spadaju u krug subjekata na koje se zakon primenjuje, ili sporenjem opravdanog interesa 

tražioca informacije. U izveštaju se zaključuje da glаvni prоblеm zа dоslеdnu primеnu Zаkоnа о 

slobodnom pristupu infоrmаciјаmа od javnog značaja prеdstаvlја nеfunkciоnisаnjе mеhаnizаmа 

kојi nisu pоd kоntrоlоm Pоvеrеnikа vеć izvršnе vlаsti, a pre svega činjenice da uprkоs јаsnim, 

zаkоnоm utvrđеnim оbаvеzаmа, vlаdа ni u јеdnоm slučајu kаdа је tо bilо pоtrеbnо niје 

prinudоm оbеzbеdilа izvršеnjе rеšеnjа Pоvеrеnikа, а dа Мinistаrstvо prаvdе i držаvnе uprаvе 

(vеć trеću gоdinu zаrеdоm) niје prоcеsuirаlо niјеdnоg оd brојnih prеkršilacа zаkоnа. Navedeno, 

po Povereniku, gоtоvо dа prеdstаvlја pоziv nа kršеnjе zаkоnа i predstavlja prаksu kоја sе 

nеоdlоžnо mоrа prоmеniti. 

 

Pristup informacijama od javnog značaja se pokazao kao ključni instrument za razvoj 

istraživačkog novinarstva, imajući u vidu tradicionalnu zatvorenost organa vlasti, odnosno 

nespremnosti vlasti da proaktivno čini dostupnim informacije od interesa za javnost i bez da to 

neko od njih traži. Ustav Republike Srbije u članu 51. predviđa da svako ima pravo da bude 

potpuno i blagovremeno informisan o pitanjima od javnog značaja, a sredstva javnog 

obaveštavanja moraju to da poštuju, što znači da mediji imaju i obavezu (ne samo pravo) da 

građanima pruže blagovremene i potpune informacije, a ako se medijima informacije uskraćuju, 

onda oni tu svoju ustavnu obavezu ne mogu da ostvare. Zato je stepen ostvarenosti prava na 

pristup informacijama od javnog značaja indikativan za razvoj medijskih sloboda uopšte. 

 

 



21 

 

5.  Tužilaštvo za visokotehnološki kriminal 

 

Poplave koje su pogodile Srbiju tokom maja, osim nemerljivih ljudskih gubitaka i materijalne 

štete, donele su i ozbiljne probleme u vezi sa ostvarivanjem prava na slobodu izražavanja na 

Internetu. Brojni sajtovi, i to po pravilu oni koji su prenosili kritičke tekstove o reakciji države u 

vanrednoj situaciji, bili su kontinuirana meta hakerskih napada (poput Internet portala 

Telepromter, bloga „Druga strana”, a kasnije i Internet portala „Peščanik”). Takođe, sa Internet 

portala dnevnog lista „Blic” povučen je blog Dragana Todorovića, novinara nedeljnika „Vreme”, 

sa preuzetim tekstom Novice Milića, profesora Fakulteta za medije i komunikacije Univerziteta 

Singidunum u Beogradu, sa tekstom fiktivne ostavke Aleksandra Vučića. Sve ovo, logično, dovelo 

je do sumnje na pritiske usmerene na kritičke tekstove. Slučajevi hakerskih napada na sajtove, 

čini se, nisu doveli do adekvatne reakcije nadležnog Tužilaštva za visokotehnološki kriminal. 

Tužilaštvo je reagovalo tek posle napada na Internet portal „Peščanik”, do kojih je došlo nakon 

što je ovaj portal 1. juna objavio tekst dr Uglješe Grušića, docenta Univerziteta u Notingemu, dr 

Branislava Radeljića, vanrednog profesora Univerziteta Istočni London i Slobodana Tomića, 

doktoranta Londonske škole ekonomije i političkih nauka, u kojem oni optužuju ministra 

unutrašnjih poslova Nebojšu Stefanovića za plagijate u njegovoj doktorskoj disertaciji. O tome će 

biti više reči u sledećem izveštaju. Dok napadi na sajtove, inicijalno, nisu zavredili pažnju 

Tužilaštva, ono se bavilo komentarima na društvenim mrežama o broju mrtvih u poplavama. 

Postupci su pokrenuti protiv nekoliko lica za krivično delo izazivanje panike i nereda u pokušaju. 

Za troje lica istražni sudija odredio je pritvor u trajanju od 30 dana, ali su ta rešenja po žalbama 

pritvorenih ukinuta. U svakom od ovih slučajeva sporni su bili komentari ostavljani ili na 

društvenim mrežama ili ispod vesti na sajtovima medija, u kojima se tvrdilo da su zvanične 

informacije o broju stradalih u poplavama netačne, i da je poginulo daleko više lica. 

 

Hakerski napadi na Internet sajtove nisu nova pojava u Srbiji. Internet portal „Peščanik”, koji je i 

sada bio izložen napadima, još je krajem januara 2009. godine podneo prvu krivičnu prijavu 

povodom takozvanog Denial of Service nаpаda. Denial of Service nаpаd pоdrаzumеvа 

kооrdinirаn pоkušај pојеdincа ili grupе dа оptеrеtе kоmplеtnе rеsursе јеdnоg sеrvеrа kаkо 

оbični kоrisnici nе bi mоgli dа dоđu dо njеgа. Nažalost, iako slučaj „Peščanika” iz januara 2009. 

godine nije bio jedini slučaj Denial of Service nаpаda na sajtove medija, do danas nijedna istraga 

nije dovela do konkretnih rezultata, niti do podizanja optužnih akata protiv odgovornih lica. 

Podizanje optužnih akata za krivično delo izazivanje panike i nereda jeste svojevrsna novost. 

Krivični zakonik ovo delo definiše kao izazivanje panike, ili teže narušavanje javnog reda ili mira, 

ili osujećivanje ili značajnije ometanje sprovođenja odluka i mera državnih organa ili 

organizacija koje vrše javna ovlašćenja, iznošenjem ili pronošenjem lažnih vesti ili tvrđenja. Teži 

oblik dela postoji u slučaju da se lažne vesti ili tvrđenja iznose ili pronose putem sredstava 

javnog informisanja ili sličnih sredstava ili na javnom skupu. Zakonom je za osnovni oblik dela 



22 

 

propisana kazna zatvora od tri meseca do tri godine i novčana kazna, a za teži – kazna zatvorom 

od šest meseci do pet godina. Biće krajnje interesantno pratiti kako će tužilaštvo dokazati 

postojanje umišljaja, odnosno svesti kod optuženih da je ono što su iznosili ili pronosili bila laž. 

Takođe, uzimajući u obzir vanrednu situaciju uzrokovanu poplavom nezapamćenih razmera, kao 

i činjenicu da, ma koliko to državni organi saopštavali, nije bilo, niti je pretilo da bude slučajeva 

težeg narušavanja javnog reda ili mira, ili osujećivanja ili značajnijeg ometanja sprovođenja 

odluka i mera državnih organa ili organizacija koje vrše javna ovlašćenja, postavlja se pitanje gde 

su granice panike, ako je ona postojala ili mogla da nastupi, izazvane samom poplavom kao 

objektivno postojećom elementarnom nepogodom, te kakav su uticaj pojedinačni komentari na 

društvenim mrežama ili portalima medija uopšte mogli imati na objektivno postojeće stanje. Ono 

što je u svakom slučaju loše je to što je u tri konkretna slučaja bio određen pritvor. Činjenica da 

su rešenja o određivanju pritvora po žalbama ukinuta svakako je pohvalna, ali ostaje pitanje u 

kojoj meri je već i samo određivanje pritvora uticalo na autocenzuru i zapravo gušilo javnu 

debatu čak i u odnosu na objektivno nesporne informacije, i vodilo izostanku kritike.  

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U maju je Javno preduzeće „Emisiona tehnika i veze” (ETV) objavilo da će usled proširenja 

Inicijalne mreže za emitovanje digitalnog TV signala, oko 90% građana Srbije biti u mogućnosti 

da uz odgovarajući STB uređaj prati digitalnu televiziju. Mreža je proširena instaliranjem 

digitalnog predajnika na Deli Jovanu, čime je pokriven veći deo istočne Srbije. ETV dalje navodi 

da će građani sa Deli Jovana biti u mogućnosti da prate programe javnog servisa, nacionalnih 

komercijalnih emitera i dve regionalne televizije (Studio B i Belle Amie), kao i RTS-ov HD kanal. 

Republička radiodifuzna agencija je 13. maja objavila da su RRA i ETV obezbedili tehničke i 

formalne mogućnosti regionalnim emiterima da pristupe proširenoj Inicijalnoj digitalnoj mreži. 

Tim povodom RRA je organizovala sastanak na kojem su regionalni TV emiteri upoznati sa 

pravnim i tehničkim detaljima prelaska sa analognog na digitalno emitovanje programa, kao i sa 

mogućnošću za pristup Inicijalnoj mreži. Sistem funkcioniše na način da regionalni emiteri 

podnose zahtev RRA da im se dozvoli emitovanje programa u digitalnoj mreži, nakon čega ETV 

daje tehničku saglasnost.  

 

Proširenje Inicijalne mreže svakako je dobra vest jer se tehnički omogućava da veliki broj 

domaćinstava iz etra dobiju digitalni signal i provere mogućnosti koje pruža digitalna televizija. 

Ono o čemu se javnost i dalje ne informiše jeste to koji je to „odgovarajući uređaj” neophodan za 

prijem, jer ako televizori ne podržavaju DVBT2 standard, bez STB uređaja ni prijem digitalnog 

signala neće biti moguć. Takođe, pošto na tržištu postoji veliki broj STB uređaja koji podržavaju 



23 

 

stariji standard (DVBT), neophodno je da se građanima stalno skreće pažnja na to da se ne bi 

izlagali nepotrebnom trošku. Neophodno je da nadležno ministarstvo što pre usvoji specifikaciju 

STB uređaja i pravila za označavanje STB uređaja i televizora, kako bi građani na jednostavan 

način mogli, pre kupovine, da saznaju da li ovi uređaji podržavaju DVBT2 standard ili ne. Na 

posletku, kako Strategija za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje RTV programa navodi 

samo da će simulkast preko Inicijalne mreže za testiranje biti dostupan programima koje će 

odrediti Ministarstvo trgovine i telekomunikacija u saradnji sa Ministarstvom kulture i 

informisanja i RRA, a Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje ne definiše 

detaljno procedure i navodi da se istovremeno emitovanje analognog i digitalnog TV signala vrši 

u skladu sa Strategijom, postavlja se i pitanje pravnog osnova po kojem RRA i ETV odlučuju o 

nečijem pravu da već sada uđe ili ne uđe u digitalnu mrežu. Nesporno je da će Inicijalna mreža u 

jednom trenutku prerasti u konačnu, i da je svim emiterima koji imaju važeće dozvole 

garantovan pristup multipleksu pod jednakim, objektivnim i nediskriminatornim uslovima. 

Nesporno je i to da je svakako bolje da o ulasku u proširenu Inicijalnu digitalnu mrežu odlučuje 

nezavisno regulatorno telo nego ministarstvo, ali sama činjenica da procedure po kojima se 

odluke donose nisu detaljno regulisane ne garantuje potpunu pravnu sigurnost. Ono što je još 

važnije od pitanja ulaska u digitalnu mrežu u ovoj ranoj fazi, u kojoj relativno mali broj građana 

uopšte ima tehničke uslove za prijem signala, jeste odgovor na pitanje koliko će emiteri morati 

da plaćaju ETV-u za distribuciju i emitovanje nakon što period besplatnog emitovanja tokom 

simulkasta istekne. Emiteri, samo na osnovu pune informacije o uslovima distribucije, mogu 

doneti odluku o tome da li će posle juna 2015. godine ući u multipleks ili možda izabrati neki 

alternativni vid distribucije TV signala (kablovska distribucija, DTH satelitska distribucija, IPTV) 

kao finansijski isplativiji. Tu punu informaciju oni, na žalost, još uvek nemaju, niti je izvesno 

kada će je dobiti. Zbog svega toga, tehnički pomaci koji su u procesu digitalizacije vidljivi nisu 

dovoljni za pozitivnu ocenu procesa u celini. Nesporno je da se kasni i sa regulatornim 

dokumentima, poput Plana prelaska, da se kasni sa informisanjem javnosti i promocijom 

digitalizacije, kao i sa implementacijom šeme pomoći ugroženim kategorijama stanovništva za 

nabavku opreme za prijem digitalnog signala. Imajući u vidu da je ostalo vrlo malo vremena do 

17. juna 2015. godine, kao planiranog dana potpunog prelaska na digitalno emitovanje, država 

će morati da u veoma kratkom roku čitav niz problema rešava brzo i uporedo. Hoće li ih rešavati 

i kvalitetno, krajnje je neizvesno. 

 

 

VI PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Privatizacija medija u državnoj svojini i dalje čeka usvajanje seta novih medijskih zakona i na 

tom planu nikakvih aktivnosti nema, niti ih je pre usvajanja novih zakona realno i očekivati. 

 



24 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Situacija u maju nadovezala se na opšti utisak iz prva četiri meseca ove godine. Ponavljaju se 

napadi na novinare i njihovu imovinu, čiji počinioci ostaju neotkriveni. Ponavljaju se smene 

urednika medija, za koje dobar deo javnosti veruje da su politički motivisane. Percepcija smena 

ili pritisaka, pa čak i hapšenja zbog navodnog širenja panike tokom katastrofalnih poplava kao 

politički motivisanih, već sama po sebi, bez obzira na to da li je tačna ili ne, jača autocenzuru u 

medijima i uvlači nas u začarani krug iz kog se izlaz i dalje ne vidi. O tome koliko je situacija i 

ozbiljna i poražavajuća svedoče i Redovni godišnji izveštaj za 2013. godinu Zaštitnika građana, 

ali i Izveštaj Evropske komisije o napretku za 2013. godinu, te saopštenje predstavnice OEBS-a 

za slobodu medija Dunje Mijatović od 27. maja 2014. godine. U burnoj reakciji na ovo saopštenje 

u samoj Srbiji zanemareno je ono što je nesporno: da čak i da cenzure i pritisaka nema, plodnog 

tla za autocenzuru ima i te kako, te da je od borbe protiv ogoljene cenzure borba protiv 

autocenzure često daleko teža. Činjenica da novi medijski zakoni, na čijim nacrtima se već toliko 

dugo radi, još uvek nisu usvojeni, situaciju nimalo ne relaksira. Kada se tome doda rast broja 

žalbi novinara i medija Povereniku za informacije od javnog značaja, koji je uzrokovan, između 

ostalog, nespremnošću organa javne vlasti da obezbede slobodan pristup informacijama, ostaje 

malo pozitivnih i ohrabrujućih pomaka. Jedan od takvih pomaka moglo bi biti proširenje 

Inicijalne mreže za emitovanje digitalnog TV signala, koja sada pokriva oko 90% populacije 

Republike Srbije. Ovo bi moglo da znači da preduslovi, makar tehnički, za uspešnu digitalizaciju 

postoje. Ono što ipak ostaje kao ključan preduslov bilo kojih daljih pozitivnih pomaka jeste 

konačno usvajanje seta novih medijskih zakona koji se manje ili više intenzivno pripremaju još 

od  usvajanja Medijske strategije 2011. godine. 

 

 

 


